Leven·Spelen

Glutenvrij schoolreisje van een kleuter

Vrijdag gaat mijn kleuterdochter weer op schoolreisje. Jippie!!!

Schoolreisje

En: STRESS! Want hoe zorg ik als mama dat mijn dochter met Coeliakie ook veilig én ontspannen mee kan en met alles mee kan doen? Daar heb ik een heus stappenplan voor. Deze ziet er zo uit:

  1. Zo vroeg mogelijk te weten komen wanneer het schoolreisje is.
  2. Deze dag vrij plannen en auto regelen zodat mijn man of ik mee kunnen gaan.
  3. Uitvinden waar het schoolreisje naar toe gaat en wat op het programma staat aan activiteiten en eten. Dit betekent dat ik een paar weken van tevoren dit navraag bij de leerkracht.
  4. Uitzoeken hoe het vervoer is geregeld. Gaan ze met de bus? Dan uitzoeken of er gegeten mag worden in de bus. Zo ja, dan zit dochter naast de leerkracht. Zo nee, niets aan de hand. Gaan ze met de auto? Eigen kind zelf rijden of rijdende ouder informeren over Coeliakie en kruisbesmetting.
  5. Als iedereen het eigen eten meeneemt, dan heb ik verder weinig voor te bereiden. Meenemen op de dag van het schoolreisje: eigen eten en drinken, zeep, placemat, schoonmaakdoekjes, toetenvegers en iets lekkers voor als er als verrassing toch iets te eten wordt uitgedeeld.
  6. Als eten en drinken door de locatie wordt verzorgd, dan bel ik de locatie van tevoren. Zijn er glutenvrije patatjes? Worden deze ook in een glutenvrije frituur gebakken? Houden ze rekening met kruisbesmetting? Welke fritessaus is er? Welke ranja wordt geschonken? Wat voor ijsje wordt uitgedeeld? Enzovoorts. Als de frites in een frituur wordt gebakken waar ook snacks in gebakken worden, dan vraag ik of het mogelijk is de frites van mijn dochter te bakken in een pannetje met frituur/zonnebloemolie. Vaak is dit mogelijk.
  7. Alle oplossingen en alternatieven op een rij zetten en doornemen met de leerkracht en dochter.
  8. Tas inpakken; in ons geval dit jaar: eigen mayonaise in een bakje met koeldeksel (vooraf in vriezer laten opvriezen!), koeltas voor mayo. Eigen ranja in eigen beker. Zeep. Schoonmaakdoekjes, toetenvegers. Zonnebrandcrème. Button. Worstje als alternatief voor snack. Reepje en snoepjes voor het geval dat. Placemat voor een schone eetplek (zie ook mijn artikel Altijd een glutenvrije eetplek). Knijpfruit voor fruitmoment. Hebben we nu alles??

Button

Eh… vergeet je zonnige humeur niet!

Een gedachte over “Glutenvrij schoolreisje van een kleuter

Geef een reactie

