Koken·Koken met kinderen·Recepten

Samen maken: roze koeken

Het is weer bijna weekend! Tijd om samen weer iets lekkers klaar te maken. Zoals: roze koeken. Op het blog glutenvrijemama.nl vond ik een fijn recept hiervoor. Ik heb de eieren vervangen door eivervangers, deze keer een papje van lijnzaad. Het resultaat: heerlijke, roze koeken die er bij mijn dochter ingingen als… koek!

Roze koek.jpg

Voor de koek heb je nodig:

  • cupcakevorm
  • 100 gram glutenvrij meel (ik gebruikte Schar Mix C)
  • 100 gram witte basterdsuiker
  • 100 gram boter (ik gebruikte Wajang)
  • 2 eieren / eivervangers (ik gebruikte 2 eetlepels lijnzaad, opgelost in 8 el heet water. Goed roeren en even laten staan)
  • snuf zout
  • citroenrasp
  • aluminium folie

Voor het glazuur heb je nodig:

  • 100 gram poedersuiker
  • 10 gepureerde frambozen
  • Of: roze glazuur van dr. Oetker

Bereiding:

Oven voorverwarmen op 200ºC. Cupcakevorm (zonder caisses) invetten met olie. Dit is een mooi klusje voor mijn dochter. Daarna mag ze alle afgewogen ingrediënten bij elkaar in een kom doen. Ik begin met het mixen, zij mag het afmaken. Daarna doen we met een lepel beslag in de ingevette cupcakevorm, elk bakje ongeveer voor een derde vol. Daarna dekken wij het af met aluminium folie. 20 Minuten in de oven zetten. Dan aluminiumfolie weghalen en nog 3 minuten afbakken. Laten afkoelen en glazuren (100 gram poedersuiker steeds met beetje frambozenpuree roeren totdat je een mooi dik en roze glazuur hebt). Nog even afkoelen en… smullen!

 

Geef een reactie

