Leven·Spelen

Kleuter speelafspraakjes

De bel gaat. De kinderen rennen naar buiten. “Mam mag ik vandaag bij Sara spelen?” vraagt dochterlief. Twee verwachtingsvolle gezichtjes kijken mij aan. “Asjeblíeft mam, mag het?”. Als ouder van een kind met Coeliakie kan zo’n spontane actie je overvallen.In het begin moest ik toch vaak nee zeggen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet fijn. Ik vind dat zo’n spontaan speelafspraakje ook met Coeliakie moet kunnen. Tegenwoordig bereid ik mij daarom voor op “spontane” speelafspraakjes.

Op dagen dat er gespeeld kan worden, zorg ik dat ik altijd een tasje met spullen voor min dochter bij me heb. Daar zit het volgende in: geschikt eten en een servetje om het eten op te leggen (altijd een schoon eetplekje bij  de hand! Zie ook mijn blog over een schone eetplek). Bij ons zit er ook eigen drinken in de tas. Evenals stiften en lijm. En niet te vergeten: geschikte zeep. Want zelfs in zeep kan gluten zitten! Het tasje kan ik makkelijk  meegeven bij een afspraakje.

Speelafspraakje kleuter

Is het een nieuw speelkameraadje en hebben de ouders nog geen ervaring met dit dieet? Dan maak ik een keuze uit twee opties: of het kindje komt toch bij ons spelen. Of ik ga eerst even mee. Als ik mee ga, dan kan ik in alle rust de juiste instructies geven en een goed eetplekje regelen. Het ‘opstarten’ doe ik dan samen met mijn dochter, zodat de andere ouder kan zien hoe wij dit doen. Een andere mogelijkheid is om in de tas een briefje met instructies te doen en ouders te laten weten dat dit briefje in de tas zit.

Het belangrijkste dat ik andere ouders altijd meegeef is: alléén eigen eten geven aan dochterlief, zorg voor schone handen van jezelf en van mijn dochter en droog ze ook altijd met een schone handdoek of met (keuken)papier. Dochter mag alleen eigen stiften en lijm. En, last but nog least: bij twijfel of vragen: bel of Whatsapp!

Zo is het tot nu toe altijd goed gegaan. Ouders vinden het wel spannend. Ik ook trouwens. Maar ik zeg altijd: meer dan je best doen kan je niet. We nemen het je niet kwalijk als er toch een foutje wordt gemaakt. Een ongelukje zit nu eenmaal in een klein hoekje. Ik vertrouw er op dat dit stukje in de toekomst steeds makkelijker zal verlopen. Op den duur zal dochterlief steeds meer zelf kunnen regelen. En hopelijk een aantal vaste vrienden/vriendinnen verwerven die, samen met hun ouders, goed weten wat wel en niet kan.

2 gedachten over “Kleuter speelafspraakjes

    1. Ja. Er zijn soorten zeep met tarwe. Voor de meeste mensen zal de kleine hoeveelheid geen probleem zijn, maar wij nemen het risico liever niet met onze dochter die vaak ongeduldig en snel haar handen wast.
      Ik ben nog aan het uitzoeken welke merken zeep tarwe kunnen bevatten. Zodra ik hier meer informatie over heb, zal ik dat hier delen.

      Like

Geef een reactie

