Leven·Spelen

Naar een kinderfeestje: tips

Hoera! Je kind wordt uitgenodigd voor een feestje. Gezellig! Maarreh… hoe doe je dat eigenlijk, je kleuter met Coeliakie fijn en veilig naar een kinderfeestje laten gaan? Hier lees je hoe ik dat aanpak.

Kinderfeestje.jpg

Vrij snel neem ik contact op met de ouders van de jarige om te ontdekken wat er op het programma staat: wat voor eten staat op het menu en welke activiteiten? Altijd met de insteek: hoe kan ik het voor zowel de ouders van de feestneus, de jarige zelf als mijn dochter fijn en veilig maken. Ik heb gemerkt dat veel ouders het fijn vinden als je meedenkt hierover.

Afhankelijk van hoe goed de ouders mijn dochter kennen en bekend zijn met het glutenvrije dieet en het programma, bekijk ik of het nodig is om er zelf bij te zijn. Laatst was er een feestje met een high tea en speurtocht bij een vriendinnetje waar dochterlief nog niet eerder had gespeeld. Ik heb een high tea voor mijn dochter gemaakt en ben bij het eten geweest. Daarna ben ik naar huis gegaan; de speurtocht en de patatjes na afloop konden prima zonder mij (na overdracht van goede gewoonten als handen wassen voor het eten). Bij een ander feestje van een vriendje met allerlei spelletjes, ben ik niet mee geweest. Dochter was daar al vaak thuis geweest en de ouders zijn goed op de hoogte. Dit is ook helemaal goed gegaan.

Ik zet mijn tips nog even op een rijtje:

  • neem contact op met de ouders voor informatie over het programma. Als het onbekende ouders zijn, dan is uitleg over het dieet ook verstandig.
  • geef aan dat je graag meedenkt om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken. Voor bijna elk hapje en activiteit weet jij als glutenvrije expert wel een goed alternatief te regelen voor je kind.
  • Door (foto’s van) de ingrediënten van de geplande snoepjes te  bekijken voorkom je foutjes of onnodig niet kunnen meedoen.
  • Vul je vriezer steeds met lekkers dat over is na het bakken, of leg steeds hiervoor iets apart: een cupcake, een puntje taart, een pannenkoek, wat poffertjes, een donut, een muffin, een krentenbol… Met wat glazuur en fondant tover je zo in een handomdraai een lekker gebakje tevoorschijn voor een feestje – of zelfs een hele high tea 🙂 .
  • Ik geef altijd in elk geval een placemat mee (schone eetplek!), zeep en toetenvegers.
  • Weeg af of het verstandig of handig is om er zelf bij aanwezig te zijn. Luister hierbij naar je moedergevoel en wat je kind zelf prettig vindt.

Heb jij nog tips? Deel ze!

Geef een reactie

