Leven·Spelen

Glutenvrij Sint Maarten vieren

’s Avonds is het alweer vroeg donker. En op school wordt ijverig aan lampionnetjes gewerkt. Dan weet je: Sint Maarten komt er aan! Een heerlijk kinderfeest, dat de drukste tijd in het jaar inluidt voor ouders van jonge Coeliaken. Hoe je ervoor kan zorgen dat dit snoepfeest ook geschikt en leuk is voor kinderen met Coeliakie, lees je hier. Ook vind je tips voor glutenvrij snoepgoed!!

st-maarten

Sint Maarten is in onze woonplaats helemaal ingeburgerd. Als deze feestdag voor het eerst naderbij komt na de diagnose, dan zit je wel even met je handen in het haar. Hoe gaan we dit aanpakken?

Niet lopen is een optie, zeker voor heel jonge kinderen. Die vinden het misschien ook nog wel zo leuk om de deur open te doen en glutenvrije traktaties uit te delen. Voor mijn dochter was dit echter geen optie. Zij had voor de diagnose al eens Sint Maarten gelopen en dat leverde zo veel plezier op dat voor ons direct duidelijk was dat ook met Coeliakie onze dochter gewoon Sint Maarten zou lopen. Wij pakken deze feestdag zo aan:

  1. We geven onze dochter een oude rugzak mee. Deze mag lekker vies worden en wordt verder niet door haar gebruikt.
  2. De rugzak draagt mijn dochter op de buik.
  3. Na het liedje zingen doet mijn dochter de rugzak open en kan de gever het snoepje in de tas doen.
  4. Voor de zekerheid heb ik een pakje toetenvegers mee om de handen schoon te kunnen maken.
  5. Thuis heb ik een ruilpot gemaakt met een variatie aan glutenvrij snoep. Mijn dochter kan glutensnoep na afloop met mij ruilen voor iets lekkers uit die pot.
  6. De naaste buren en kennissen waar we langs gaan vraag ik van tevoren of ze nog graag tips hebben voor een traktatie voor mijn dochter. Ik heb gemerkt dat zij het allemaal prettig vinden om haar iets te kunnen geven dat glutenvrij is.

Zelf trakteren wij ook glutenvrij en de buren en kennissen krijgen een lijstje met lekker en geschikt snoep, allemaal in uitdeelzakjes of los verpakt én te koop in “gewone” winkels:

  • Fruit-Tella
  • Dummies
  • JellyBeans
  • Sint schuimpjes (Jumbo)
  • Katja Beestenkoppen
  • Snoeprolletjes La Bonbonnerie (Jumbo)
  • Goody GoodStuff
  • Haribo Dragibus of Goudbeertjes
  • Schatkistjes van RedBand
  • Dolle Delers (Jumbo)
  • Maoam snoep
  • Chocolade sticks (HEMA)
  • Lollie van Lemco of Chupa Chups

Zo. Wij zijn er klaar voor. Nu nog duimen voor droog en rustig herfstweer op vrijdag 11 november! Sint Maarten, Sint Maarten, de koeien hebben staarten…

Geef een reactie

