Leven

Glutenvrij kerstdiner op school

Zoals elk jaar organiseert de basisschool een kerstdiner vlak voor de kerstvakantie. Het is een hapjesbuffet waarbij elk kind iets meeneemt. Dit wordt ons tweede jaar dat we dit voor onze glutenvrije dochter meemaken. Hoe pakken wij dit aan? Je leest het hier.

Kerstdiner school.png

Om het voor onze dochter veilig te houden en voor de andere ouders gemakkelijk, maken wij het kerstbuffetje voor onze glutenvrije dochter zelf. Wij zorgen voor een stuk of 10, 12 hapjes die mijn dochter allemaal lekker vindt. Een paar komen overeen met de hapjes die haar klasgenootjes meenemen, een paar hapjes die ik makkelijk vindt om te maken en een paar hapjes op speciaal verzoek van mijn dochter.

De voorbereiding begint al in oktober/november. Van elk gerecht met “hapjes” potentie, leg ik er een achteruit in de vriezer. Zo liggen er al een cupcakeje, pannenkoek, wat poffertjes en een pizzapunt klaar. Ook maak ik dan al afspraken met school: de hapjes van dochterlief komen op het bureau van juf te staan, zodat ook mijn dochter heen en weer loopt naar de hapjes. Dit is wél aan de andere kant van de andere hapjes, om de kans op kruisbesmetting met gluten zo klein mogelijk te houden. Ook zal een stagiaire bij onze dochter in de buurt blijven om alles in de gaten te houden. Vorig jaar was ik er nog zelf bij.

Wat voor hapjes wij vorig jaar allemaal hadden kan je een beetje op de foto zien. Mijn dochter heeft er van gesmuld en was heel blij met alle lekkers. Het enige wat ze echt jammer vond dat ze niet kon eten van de hapjes van de andere kinderen was de chocoladetaart. Deze staat dus voor dit jaar op haar wensenlijstje. Verder kijk ik goed rond op internet en instagram voor leuke en makkelijke gerechtjes. In een volgend blog kan je zien en lezen wat het allemaal geworden is.

Geef een reactie

