Koken met kinderen·Leven·Recepten

Glutenvrije hapjes kerstdiner op school

Vanavond is het kerstdiner op de school van mijn dochter. Ik heb al allerlei hapjes klaar staan. Met een paar basis producten kan je verschillende hapjes op tafel toveren! Dit jaar heb ik vrij veel met bladerdeeg en knakworst gedaan. En op verzoek van dochterlief zelf: chocolade cupcakes! En zo pakte ik het aan.

image

Eerst maakte ik de chocolade cupcakes. Ik gebruikte daarvoor het recept van Jeandrine voor cupcakes. Ik verving de melk door koemelk en voegde nog 3 eetlepels cacao toe. Een deel van de cupcakes is voor de klas. Daar stak ik een feestelijke kerstprikker in.

Van een paar cupcakes maakte ik rendieren. Met poedersuiker, cacao en water maakte ik glazuur waarmee ik de cupcakes bestreek. Schär Salinis als gewei er op, beetje witte fondat voor de ogen, met een drupje chocoladeglazuur. En een glutenvrije pepernoot en strooisel van dr Oetker als neus. Eigenlijk hoort dit met een bitterkoekje, maar die kon ik niet vinden bij de AH.

Daarna maakte ik van knakworst simpele maar leuke kerstboompjes. En ik wikkelde een paar knapworsten in bladerdeeg (ik gebruikte deze keer die van VA Foods) en bestreek ze met wat amandelmelk.

Ook sneed ik bladerdeeg plakjes in vieren. Met een kleine kerst koekjessteker stak ik uit het midden van de helft van de kleine plakjes een ster. De andere helft smeerde ik in met aardbeienjam. De randjes vrij laten. Daarna een plakje met gat er op leggen en stevig de randjes dichtknijpen. Bestrijken met amandelmelk en groene strooisel van dr Oetker er over.

De sterretjes die ik over had bestreek ik met een beetje amandelmelk en bestrooide ik met zout en  sesamzaad. Alle bladerdeeg hapjes bakte ik in ca 15 minuten af op 190 graden in de oven.

Ik denk dat mijn dochter gaat smullen vanavond! De andere hapjes maak ik vanmiddag. Onder andere fruitspiesjes, een komkommerkerstboom en gebakken aardappels komen er nog bij. Wat een heerlijke tijd!

Een gedachte over “Glutenvrije hapjes kerstdiner op school

Geef een reactie

