Koken met kinderen·Recepten

Glutenvrije en vegan brownie traktatie

Wat doe je als je 1. in het nieuwe jaar meteen een jarige hebt en 2. als goede voornemen hebt de voorraad op te maken én te bezuinigen en 3. je dochter graag de hele klas wil trakteren op chocolade cake? Ik maakte een brownie cake met alleen maar spullen die ik al op voorraad had! Lees hier hoe ik deze glutenvrije traktatie maakte. Natuurlijk deed ik dit samen met mijn dochter!

traktatie

Dit heb je nodig voor de glutenvrije en vegan browniecake:

  • 2 pakken Browniemix (ik had 1 van Bauckhof en 1 van de Lidl)
  • 300 gram margarine (ik gebruikte Wajang)
  • 4 theelepels Johannesbroodpitmeel of gemalen lijnzaad
  • 200 ml water
  • bakplaat
  • bakpapier

En voor de versiering heb je dit nodig:

  • 250 gram poedersuiker
  • 2 eetlepels cacao
  • strooisels, ik gebruikte 1,5 potje Minifeest en wat glittersuiker van dr Oetker
  • cupcakepapiertjes

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 175ºC. Smelt de margarine en meng met het water. Doe de Browniemix in een kom en voeg de Johannisbroodpitmeel of lijnzaad toe. Meng dit eerst en voeg dan het boter/water mengsel toe. Mix dit tot je een gladde massa hebt. Bekleed een bakplaat met bakpapier, ook de randen. Stort de mix op de bakplaat en verdeel dit. Bak 25 minuten. Laat afkoelen.

Ondertussen maak je van de poedersuiker en cacao een chocoladeglazuur. Meng de poedersuiker met de cacao en voeg water toe. Steeds roeren tot je een mooi stroperig dik glazuur hebt. Als de Brownie cake is afgekoeld, bestrijk je de cake met het glazuur. Daarna bestrooien met strooisel en laten uitharden op een koele plek.

Als alles mooi stevig is uitgehard, kan je de Brownie in vierkanten snijden (wij hadden 36 stukken gesneden) en de vierkanten op cupcakepapiertjes leggen. En tatáaa… de traktatie is klaar!

2 gedachten over “Glutenvrije en vegan brownie traktatie

Geef een reactie

