Koken met kinderen·Recepten

Feest!

Begin januari is mijn dochter jarig. Dit jaar werd ze alweer 6 jaar oud! Oud genoeg om precies te weten wat ze wil trakteren op school (chocoladecake!) én wat voor taart op haar kinderfeestje moet komen. Omdat dit alweer de 3e glutenvrije verjaardag is, draai ik gelukkig mijn hand niet meer om voor een glutenvrij taart met een regenboog! Lees hier hoe ik deze maakte.

regenboog-taart

Omdat mijn dochter steeds beter kippenei verdraagt besloot ik het mijzelf gemakkelijk te maken en de biscuitbodem te maken mét ei. Ik gebruikte daarvoor het recept van Jeandrine: simpel en te maken met relatief goedkope ingrediënten! Gezien mijn voornemen voor dit jaar om én de voorraden op te maken én te bezuinigen, gebruikte ik voor de taart de rijstmeel en ketanmeel (op voorraad) en de vanillesuiker. De tip om de eieren te wegen voor gebruik en de hoeveelheid meel daarop aan te passen is goud waard! Absoluut doen dus.

Zo maak je de taart: zie recept Jeandrine.

Voor de aankleding van een taart van 20 cm ∅ hebt je dit nodig:

  • fondant in blauw en wit (beide 100 gram)
  • fondant in rood, geel, groen, blauw en wit
  • margarine (bijv. Wajang, ca 150 gram)
  • poedersuiker (ca 150 gram)
  • aardbeienjam

Toen de taart klaar was heb ik het laten afkoelen. Daarna bestreken met de gemixte margarine, poedersuiker en aardbeienjam.

Van de witte en blauwe fondant heb ik twee slierten gerold van ongeveer 20 cm lang en die om elkaar heen gedraaid. Daarna met een deegroller uitgerold. Paar keer gekneed en weer uitgerold. Doe dit net zolang tot je een mooi gemarmerd lucht effect hebt. Bekleed de taart hiermee.

Kneed wat rode en gele fondant samen tot oranje en wat rode en blauwe fondant tot paars. Maak een mooie regenboog en plak dit met een ‘lijm’ gemaakt van wat poedersuiker met een drupje water vast op de taart. Maak wolken van wat witte fondant (ik gebruikte een koeksteker in bloemvorm en rolde de bloem met de deegroller tot een wolk). Plak de wolken schuin over de einden van de regenboog. Klaar!

Geef een reactie

