Leven·Spelen

Gluten in zeep – deel 1: ervaring

Dat gluten ook in non-food, zoals cosmetica kan zitten, dat is Coeliakie land best wel goed bekend. Maar in hoeverre kan dit kwaad? De gluten veroorzaken alleen schade als je ze inslikt, dus niet als je ze op de huid smeert, zo wordt aangegeven door doktoren. En als je iets gebruikt dat gluten bevat, zoals zonnebrandcrème, dan was je na afloop toch gewoon goed je handen met zeep? Maar wat nu als er in de zeep ook glutenbevattende ingrediënten zitten? Ik dook eens wat dieper in deze kwestie, omdat ik vermoedens had van gluten in zeep bij een uitstapje. En ik schreef er een drieluik over. Hier lees je deel 1.

img_1058

Eigen ervaring

Mijn dochter wast haar handen trouw voor elke maaktijd om te zorgen dat haar handen vrij van gluten zijn. En daarbij gebruikt ze natuurlijk zeep. Alleen dat afspoelen hè. Dat gaat niet altijd zo zorgvuldig. Zeker niet als het water koud is of als er haast is. En zo kon het gebeuren dat mijn dochter steevast na een bezoek aan de bioscoop klachten kreeg die overeenkwamen met klachten na een glutenfout. Maar ik kon er maar niet achter komen waar het door veroorzaakt werd. Ik nam al het eten en drinken voor haar zelf mee en we wasten goed de handen voor het eten. Tot ik via via vernam dat in handzeep ook gluten kan zitten. Nu wordt zeep niet gegeten, maar als zeep glutenresten op je handen achterlaat dan kan het dus toch in je mond en in je lijf komen.

Sindsdien neem ik onze eigen zeep mee, waarvan ik zeker weet dat er geen gluten in zit. Probleem opgelost. Ook neemt dochterlief nu altijd haar eigen zeep mee als ze op pad gaat en staat deze zeep ook op school en op de BSO.

Laatst waren wij een nachtje in het Efteling hotel en gewoontetrouw checkte ik de ingrediënten van de badproducten die op ons stonden te wachten. Zowel in de shampoo, de badschuim als de handzeep zat gluten! Wij voelen ons er niet prettig bij om onze dochter in een bad met gluten te laten spelen. Dus hebben we deze producten links laten liggen en onze eigen producten gebruikt. Wat zou jij doen?

De vraag is: hoe veilig is het gebruik van handzeep met gluten eigenlijk voor een Coeliaak? Ik zocht dit verder uit. Lees hier meer over in mijn volgende blogs: Gluten in zeep – deel 2: feiten  waarin je kan lezen wat de Nederlandse Coeliekie Vereniging én de Nederlandse Cosmetica Vereniging hierover zeggen. In mijn blog Gluten in zeep – deel 3: ingrediënten lees je waar je op moet letten als je gluten in cosmetica wilt vermijden.

2 gedachten over “Gluten in zeep – deel 1: ervaring

Geef een reactie

