Leven·Spelen

Tips voor schoolreisje

Het schoolreisje komt er weer aan. De voorbereidingen daarvoor zijn op school in volle gang en ook ik ben er al mee aan de slag gegaan. Zodat mijn dochter veilig glutenvrij mee kan doen en ik weinig zorgen en stress heb. Lees hier hoe ik dat doe. Mét tips!

IMG_1224

Onderhand is dit het derde schoolreisje van mijn dochter en je kan zeggen dat ik aardig mijn weg heb gevonden in de aanpak van het schoolreisje. Toch is het ieder jaar weer anders en opnieuw bekijken wat nodig is voor een veilig glutenvrij schoolreisje. Omdat de bestemming elk jaar anders is. En omdat mijn dochter groeit. En omdat school steeds meer kennis opbouwt.

Tot nu toe ging altijd een van ons als ouder mee op schoolreisje. Zie ook mijn blog van vorig jaar hierover. Dit jaar hebben wij in overleg afgesproken dat wij niet meegaan, maar dat één leerkracht verantwoordelijk is voor de glutenvrije verzorging van dochterlief. Heel fijn dat dat zo kan! Dat betekent echter nog steeds voorbereiding voor mij. Zo heb ik het gedaan.

1. In een vroeg stadium gevraagd naar de bestemming van het schoolreisje. Ruim een maand voor de schoolreis.

2. Contact opnemen met de locatie waar schoolreisje naar toe gaat: wat staat er qua eten op het programma? Is dit glutenvrij of glutenvrij te maken (en zo ja: is men bewust van risico’s bij kruisbesmetting)? Handig: de locatie is nu ook meteen op de hoogte dat er een kind met coeliakie mee komt en kan hier dus ook vroegtijdig rekening mee houden.

Concreet betekent dit voor ons dat alle aanwijzingen en afspraken rond het eten ook door de locatie genoteerd zijn: dochterlief krijgt glutenvrij bereidde patat zónder saus en drinken. Zowel saus en drinken neemt zij zelf mee. Het waterijsje is een raketje of perenijsje van Ola en daarmee geschikt voor dochterlief.

3. Contact opnemen met de leerkracht die het schoolreisje organiseert. Wat staat er nog meer op het programma qua eten en drinken? In ons geval organiseert school nog fruit, komkommer, pakjes sap en koekjes. Ik spreek af met de leerkracht dat zij geschikt drinken verzorgt en een banaan en komkommer aan de begeleidende leerkracht geeft. Er worden geschikte pakjes sap gekocht en die worden ook aan de begeleider meegegeven.

4. Ik zet alle afspraken nog eens op een rij in de e-mail voor de begeleidende leerkracht. Daarbij geef ik nog aandachtspunten mee: aandacht voor een schone eetplek en schone handen. En het verzoek vooraf nog even bij de kok te checken of inderdaad gerekend is op glutenvrije frietjes. Dochterlief krijgt eigen zeep mee, die de leerkracht ook gebruikt (omdat helaas in zeep ook gluten kan zitten).

5. Ik maak een meeneemlijst: mayonaise, placemat, zeep, schoonmaakdoekjes, drinken, koekjes en zonnebrandcrème. En reserve eten voor als er onverhoopt iets misgaat (bijvoorbeeld bifi worstje en knijpfruit).

6. Ik zorg dat ik de dag van het schoolreisje telefonisch bereikbaar ben.

Nog even mijn tips voor je op een rij:

  • neem vooraf contact op met de locatie van een schoolreisje
  • spreek met de verantwoordelijke leerkracht het eetprogramma door
  • zorg dat de do’s en don’ts rond glutenvrij bekend zijn bij zowel locatie als leerkracht
  • kinderen zijn onvoorspelbaar, zeker bij zoiets als een schoolreisje. Daarom zijn duidelijke afspraken en goede begeleiding belangrijk, met name als ze nog zo jong zijn
  • denk behalve aan eten ook aan zaken als eigen glutenvrije zonnebrandcrème en zeep

Nu nog proberen te relaxen als ze daadwerkelijk op schoolreis gaan. En… loslaten…

IMG_1225

Geef een reactie

