Leven

Bespaartips bij een glutenvrij dieet

Ik schreef het al in mijn vorige blog: ik heb mij voorgenomen dit jaar te besparen op de uitgaven aan glutenvrije producten. Ik heb daarvoor de mogelijkheden en tips op een rijtje gezet en ik deel ze graag met jou! Dus, wil jij ook besparen? Lees snel verder. Ik kwam op wel 15 tips om te bezuinigen!

PhotoGrid_1516192320715.jpg

Bespaartips:

  1. Koop minder. Voor de hand liggend? Niet voor mij. Ik ben een echte hamsteraar en wil het liefste alle nieuwe geschikte glutenvrije producten kopen om een keer uit te proberen. Maar de sleutelvraag bij bezuinigen is: heb je het ook ECHT nodig. En koop het alleen dan als je volmondig ja hierop kan zeggen.
  2. Gebruik bij het koken zoveel mogelijk verse ingrediënten uit het seizoen.
  3. Vermijd zo veel mogelijk het glutenvrije vak in de supermarkt en kies vaker voor producten die van nature glutenvrij zijn: rijst, aardappels, maar ook bijvoorbeeld crème mergpijpjes of bitterkoekjes uit de gewone schappen in plaats van glutenvrije stroopwafels.
  4. Gebruik niet al te veel kant en klaar mixen voor je glutenvrije producten, maar stel ze zelf samen. En gebruik bijvoorbeeld rijstmeel van de toko, dat is veel goedkoper dan die van een glutenvrij merk.
  5. Maak ook brood en koekjes zelf en let daarbij op de kosten van de meelsoorten die je gebruikt. Zie ook bovenstaande tip. Amandelmeel is vrij prijzig, rijstmeel vaak goedkoper. De recepten van Jeandrine (jeandrine.nl) zijn vaak met gebruik van (deels) rijstmeel en niet al te prijzig om zelf te maken. Bovendien erg lekker ;-). Let bij je dagelijks brood wel op je voedingswaarden: kies daarvoor liever bijvoorbeeld havermeel dan alleen rijstmeel. En let op dat je gejodeerd zout toevoegt.
  6. Hou de kortingen van je dagelijkse of favoriete producten in de gaten. Kijk bijvoorbeeld op de websites van je supermarkt voor de aanbiedingen of bij maakhetglutenvrij.nl. Maar: hamster niet te veel! Zie ook tip 1 :))
  7. Eet minder vlees. En let bij het plannen van de maaltijden mét vlees op de aanbiedingen bij je winkel.
  8. Kook slim: maak van goedkope maaltijden als stamppotten dubbele hoeveelheden en vries de helft in voor een ander moment. En combineer maaltijden waarvoor de een deel van de producten gebruikt. Maak je bijvoorbeeld pastasaus met een half potje geroosterde paprika’s of pesto? Gebruik de overgebleven geroosterde paprika’s op brood met hummus of roerbak ze met wat andere groenten mee.
  9. Gebruik niet alleen brood als ontbijt of lunch, maar vul dit aan met bijvoorbeeld groenten zoals komkommer of cherry-tomaten, fruit of gedroogd fruit of noten. Brood is een duur glutenvrij product en zo heb je er minder van nodig.
  10. Bewaar alle restjes. Gebruik bijvoorbeeld een restje pasta als lunch de volgende dag, of vries het in. Bijna alle maaltijden kan je wel invriezen: stamppot, pasta met saus, rijst met saus. Als het maar vers gemaakt is en snel na het koken wordt ingevroren. Heb je een vriezer vol restjes liggen? Organiseer dan eens een restjes maaltijd. Van restjes omgebruikte groenten kan je prima (groente)soep maken. En die pannenkoeken/poffertjes/wraps die niet op gaan kunnen ook prima in de vriezer. Handig om achter de hand te hebben bij een feestelijke gelegenheid!
  11. Koop vaker bij de goedkopere winkels als Aldi, Lidl en Hema je glutenvrije producten. Geldt ook voor groente en fruit. En ga eens naar de markt!
  12. Houd alle kortingen in de gaten, bijvoorbeeld door op de websites van de supermarkten te kijken of bij maakhetglutenvrij.nl (wekelijkse overzichten glutenvrije aanbiedingen!).
  13. Ga eens naar een glutenvrije markt van de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV). Hier zijn producten vaak goedkoper te vinden en je krijgt vaak ook nog eens een goodiebag mee!
  14. Voer je dieetkosten op bij de inkomensaangifte bij de Belastingdienst en check je verzekering op mogelijke vergoedingen.
  15. Geef of neem een beker drinken mee naar school of werk in plaats van een pakje. Investeer in goede bekers en gebruik ze. Dit is veel goedkoper dan pakjes melk/chocomelk/sap. Dit geldt ook voor het tussendoortje. Maak het zelf of geef of neem een stuk fruit mee in plaats van een per stuk verpakte koek of reep.

Heb jij ook nog handige tips? Ik ben heel benieuwd! Op zoek naar meer inspiratie? Lees ook mijn volgende blog waarin een aantal fijne producten voor minder dan een (1!) euro te vinden zullen zijn :-)). Of neem een kijkje bij mijn blogs over kidsproof glutenvrije producten voor fijne prijsjes bij de Albert Heijn, Jumbo en Lidl.

Advertenties

2 gedachten over “Bespaartips bij een glutenvrij dieet

  1. Wij hebben geïnvesteerd in een yumbox brooddoos. In plaats van dure lunchbroodjes, maken we lekkere lunch met de restjes van de dag voordien aangevuld met groentjes en fruit, dus geen glutenvrij (lees duur en vies) brood

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s