Leven·Spelen

Hoe glutenfouten te voorkomen: 8 tips

Dit is toch wel een van de dingen die het meeste aandacht vragen bij Coeliakie: hoe te voorkomen dat je zelf of je kind ziek wordt door een glutenfout of kruisbesmetting. Het blijft altijd opletten geblazen, maar wij hebben verschillende leefgewoontes ingevoerd waardoor dit inmiddels een tweede natuur is geworden. Lees snel verder voor de 8 gouden tips. Deze heb ik ook in een fijn overzicht gezet om te bewaren en/of te delen met familie, vrienden, op het kinderdagverblijf, op school en waar het ook maar handig is!

Tips om glutenfouten en kruisbesmetting te voorkomen

Ik inventariseerde de grootste risico’s voor iemand die wegens Coeliakie een strikt glutenvrij dieet moet volgen. En bij elk risico geef ik een tip hoe je het beste deze risico’s kan aanpakken om de kans op ziek worden te beperken. Natuurlijk geldt altijd: gebruik je gezonde verstand, beperk de risico’s zo veel mogelijk, maar laat je niet gek maken en geniet ook van je glutenvrije leven!

Risico: sporen van gluten aan handen
Tip: was handen voordat je glutenvrij gaat eten of koken en nadat je iets glutenvols hebt aangeraakt

Risico: kruisbesmetting tijdens het koken
Tip: gebruik schone materialen zoals schone spatels, messen, snijplanken, borden, bestek en gebruik deze tijdens het koken alleen voor de glutenvrije etenswaren

Risico: kruimels of sporen van gluten op tafels of aanrecht
Tip: maak de tafel of het aanrecht schoon (met bijvoorbeeld een hygiënisch wegwerpdoekje) voordat je er iets op legt dat glutenvrij is. Of gebruik bijvoorbeeld op je werk of op school een schone onderlegger zoals een boc ‘n’ roll (zie hiervoor ook mijn blog over een schone eetplek), placemat of dienblad.

Risico: het verwisselen van glutenvrije met glutenvolle etenswaren
Tip: label alle glutenvrije of alle glutenbevattende producten heel duidelijk en bewaar ze op verschillende plekken. Bewaar de glutenbevattende producten waar mogelijk onder de glutenvrije om verdere kruisbesmetting te voorkomen.

Risico: kruimels in geopende etenswaren zoals broodbeleg of geopende zakken snoep/chips
Tip: gebruik alleen schone messen/handen om iets van het beleg of uit de zak te nemen. Of reserveer aparte producten voor glutenvol en glutenvrij. Label deze duidelijk en bewaar op verschillende plekken.

Risico: sporen van gluten in gekochte producten
Tip: koop bij risicovolle producten, alleen gecertificeerde glutenvrije producten. Dit geldt bijvoorbeeld voor melen zoals boekweit en haver, brood en gebak. Of bel de producent van een product dat je graag wilt gebruiken om na te gaan hoe groot het risico op kruisbesmetting is.

Risico: gluten in producten die altijd glutenvrij zijn/waren
Tip: blijf altijd de etiketten lezen, vooral van kant-en-klare producten zoals sausjes, borrelhapjes, broodbeleg, drinken, chips en snoep. De samenstelling van een product verandert nog wel eens, zonder dat dit expliciet wordt aangegeven. Dus: blijf lezen en controleren!

Risico: iets eten waarvan de ingrediënten of kans op kruisbesmetting niet bekend is
Tip: bij twijfel niet nemen, WEET wat je eet. Traktatie met fruitspiezen? Check of deze zonder risico op kruisbesmetting zijn bereid. Wordt een glutenvrije lekkernij aangeboden? Check de ingrediënten zelf of zoek uit hoe het is bereid. Zoek eventueel een veiligere alternatief of zorg dat je zelf iets achter de hand hebt.

De risico’s en tips heb ik in een visual gezet, zie hieronder! Gebruik gerust. Jouw tips en aanvullingen zijn altijd van harte welkom!

Tips om glutenfouten en kruisbesmetting te voorkomen

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s