Koken·Koken met kinderen·Recepten

Tapasdag – glutenvrij natuurlijk! Met kidsproof menu, recepten en tips #wijbloggenglutenvrij

Donderdag 21 juni is het Tapasdag! Ik wist niet van het bestaan totdat ik het hoorde van mijn mede-blogger Mirjam van #wijbloggenglutenvrij. En ik ben er blij mee want ik ben dol op tapas. Dit is dé gelegenheid om weer eens thuis tapas op tafel te zetten. Een combi tussen zelf gemaakte én zelf gekochte hapjes.

PhotoGrid_1528730374577.jpg

Omdat het maken van al dat lekkers veel tijd kost, en ik dat niet heb, maak ik een paar dingen zelf en koop ik het een en ander kant en klaar.

Tip! Bij Albert Heijn kan je handige tapasbakjes kopen, voorzien van glutenvrije logo’s om je tapas tafel snel te completeren. Lekkere tapas hapjes zijn bijvoorbeeld:

  • Cabanossi’s
  • Spaanse olijven
  • Zoete olijven
  • Garnalen in knoflook
  • Mediterrane tapenade

Daarnaast kan je nog bijvoorbeeld Spaanse kazen kopen en een stukje vijgen-amandel-brood.

Verder maak ik een selectie van de volgende gerechten:

  • Meloen met serranoham (precies dit, geen recept nodig)
  • Gehaktballetjes in tomatensaus met Italiaanse kruiden (ballen van AH, sugo en kruiden toevoegen)
  • Chorizosalade met munt (recept hieronder)
  • Aïoli (recept hieronder)
  • Komkommer-zalmrolletje (precies dit, geen recept nodig)
  • Paprika en tomaten uit de oven (half uur in oven op 200 graden met een scheutje olijfolie en wat grof zeezout)

En ook ciabattabrood van Schnitzer (Ekoplaza) hoort er wel bij voor mij.

Alle gerechten zijn door mijn dochters goedgekeurd, alleen de aïoli is iets te pittig voor hen. Maar het mooie van tapas is natuurlijk ook dat je zelf kan kiezen wat je neemt.

De recepten:

Chorizosalade met munt

Dit heb je nodig:

  • chorizo worst (bijvoorbeeld van Stegeman)
  • 125 ml rode-wijnazijn
  • 3 el basterdsuiker
  • 1 grote rode ui, in ringen gesneden
  • 1 el reepjes verse munt

Zo maak je het:

Prik gaatjes in de worst en bak deze 10-20 minuten in de oven op 180°C (tip: leg een vel aluminiumfolie onder het rooster om het vet op te vangen).

Meng in een steelpan de azijn met de suiker. Roer net zo lang op laag vuur tot de suiker is opgelost. Voeg dan de ui toe en laat 2 minuten op laag vuur koken met het deksel er op. Haal dan van het vuur en bewaar 60 ml van het kookvocht.

Snijd de chorizo in plakjes en schud ze in een kom met de uitgelekte uiringen en voeg de reepjes munt toe. Serveer warm of koud, overgoten met het overgebleven kookvocht.

Catalaanse aïoli

Dit heb je nodig:

  • 6 teentjes knoflook
  • zeezout
  • 250 ml olijfolie

Zo maak je het:

Snijd de knoflook doormidden en verwijder de wortel. Pers de knoflook daarna uit en maal tot fijn in de vijzel. Druppel de olie en langzaam bij tot zich een dikke, witte emulsie vormt, gebruik eventueel de staafmixer. Voeg eventueel nog wat citroensap/suiker/ei toe om het milder te maken.

Meer lezen over glutenvrije tapas? Kijk eens bij een van de andere bloggers van deze #wijbloggenglutenvrij.

Plaats een reactie