Leven·Spelen

Glutenvrij paassontbijt op school

Volgende week wordt bij ons op de basisschool weer een paassontbijt georganiseerd. Voor kinderen met een glutenvrij dieet heeft dit extra aandacht nodig van de leerkracht/organisatie/ouderraad en natuurlijk vraagt het ook iets van jou als ouder. Lees hier mijn tips om het paassontbijt tot een gezellig glutenvrij feestje voor je kind te maken!

Tip 1

Vraag vooraf op school hoe het paassontbijt geregeld wordt. Wie regelt het ontbijt? En wat wordt er geregeld voor je glutenvrije kind?

Tip 2

Vraag wat er precies op tafel komt bij het ontbijt en welk deel ervan geschikt is voor glutenvrij. Brood kan misschien niet, maar de vruchtenhagel en het gekookt eitje weer wel.

Tip 3

Overleg met je kind. Deel wat je weet van het ontbijt en bespreek de mogelijkheden. Waar voelt je kind zich prettig bij, wil het zoveel mogelijk meedoen of juist vooral vertrouwde eigen dingen eten? En kijk naar de mogelijkheden die je kind helpen bij het feestgevoel voor deze gelegenheid.

Tip 4

Voorkom kruisbesmetting. Bespreek dit risico met de leerkracht en maak afspraken over de plek waar je kind zit en over het wel of niet gebruik maken van (een deel van) het schoolaanbod. Kijk of het nodig en wenselijk is om er als ouder bij te zijn.

Zo doe ik het:

PhotoGrid_1521567085540.jpg

Bij mij op school is geen mogelijkheid om een glutenvrij paassontbijt te regelen. Ik mag het zelf doen en de kosten declareren. Ik vind dat prima en mijn dochter ook: ze krijgt alleen maar lekkere dingen mee.

Op school serveren ze witbrood, bruinbrood, paasbrood, matzes, gekookt eitje, vruchtenhagel, chocoladehagel, jam, boterhamworst, kaas, chocolademelk, drinkyoghurt en ranja. Ik geef in een handig bakje bakjes beleg mee: boter, vruchtenhagel, chocoladehagel, suiker. Ook een stuk boterhamworst en plak (vegan) kaas gaan hierin. En een plakje witbrood en een plakje bruinbrood. Een stukje suikerbrood in plaats van paasbrood. Thin crackers van Consenza in plaats van Matze. En een pakje (chocolade) rijstmelk.

Is dit veel? Ja natuurlijk, veel te veel. Het hoeft ook niet allemaal op. Maar zo heeft mijn dochter, net als de andere kinderen in haar klas de mogelijkheid om te kiezen waar ze op dat moment zin in heeft.

Doordat we alles op een placemat op haar eigen tafel neerzetten, verkleinen we het risico op kruisbesmetting. De leerkracht heeft voldoende hulp, dus ik ben er niet bij. Afgesproken dat de leerkracht zelf alles rond mijn dochter in de gaten houdt, en niet de hulptroepen.

Ik heb er vertrouwen in dat het zo een feestelijk en ontspannen ontbijt wordt voor mijn dochter!

Op zoek naar geschikte recepten voor glutenvrij paasbrood en suikerbrood? Bekijk hier ons succesrecept voor de glutenvrije kerststol (oftewel: paasbrood). Voor het glutenvrije suikerbrood gebruiken wij het recept van Glutenvrije Mama. Hmmmm… smullen!

Ik ben ook benieuwd naar jouw aanpak van het paasontbijt op school. Tips en trucs zijn altijd welkom.

Plaats een reactie